Varför behövs backup egentligen?
Jo för att, dina dokument, fotografier och annan form av data skyddas inte av någon annan. Vare sig det är i Dropbox, Microsoft One Drive, Office, Azure, Google eller Amazon Web Services, behöver du själv se till att du har backup.
Bara du har ansvar för din data
Hur gärna man än skulle vilja tar ingen annan något som helst ansvar för att skydda din information. Om ni tvivlar på det, läs igenom deras EULA (End User License Agreement) och se att alla frånsäger sig ansvar. (Microsoft Google Dropbox) På samma sätt kan inte vi ta ansvar för din data. Poängen är att Du ansvarar för att du har en extra kopia (backup) som är säker för dig. Men, vi är här för att hjälpa dig med ett pålitligt fungerande skydd av både din data och dina enheter och därför är vi ett bra alternativ.
Det kan vara lätt att tro man är skyddad då mycket information replikeras till och från våra enheter via något moln, problemet är just ”replikering” dvs vad som ändras på en enhet speglas snart i molnet och sedan även dina andra enheter, t.ex. om en fil försvinner (av en eller annan anledning) kommer den även tas bort på dina övriga enheter. Har du ingen backup är filen snabbt förlorad för evigt.
Det räcker inte med att bara ta en kopia någon gång ibland, den bör även vara schemalagd och skyddad med inloggning. Åtkomsten till själva backup programmet behöver vara låst, annars riskerar man att även säkerhetskopian förstörs om du exempelvis drabbas av kryptovirus. Är du rädd om din information eller inte vill att andra ska kunna läsa den bör du även själv kunna kryptera din säkerhetskopia.
Visst man kan bygga sin egen lösning med t.ex en NAS (Network Attached Storage), och köra backup till den. Problemet är att en NAS är inte billig (om den ska vara bra), du kommer växa ur den förr eller senare, glöm inte diskarna som även de kostar och inte har evigt liv, och då ska du migrera till nya diskar eller en ny NAS. Dessutom var det, det där att den inte ska vara på samma geografiska plats som originalen, då ska be någon kompis ha den hos sig, kanske betala något i hyra, öppna kompisens brandvägg och konfigurera dynamisk DNS (så dina enheter hittar den igen efter nätet gått ner).
Riktig backup
3 – 2 – 1 regeln
Generella backup-rekommendationer är att ha minst tre kopior av sin data, den första kopian (original) är den man arbetar med (oftast på lokal disk eller externt ansluten disk), den andra kopian lagrar man på en separat enhet men geografiskt på samma plats, och den sista kopian lagras på avskild geografisk plats.
3 kopior
- Primär data: Din skarpa lagringsyta, där filer förvaras för dagligt arbete.
- Lokal kopia: Extern disk eller liknande tex. en NAS (Network Attached Storage).
- Extern kopia: Spegla din lokala kopia till en geografiskt annan plats, tex backup till molnet.
2 media
- HDD (Hard Disk Drive) den lokala hårddisken.
- Band, vilket var det primära valet för några år sedan. Backupband har precis som många andra media CD, DVD och 1,44″ Diskett gått ur tiden. Den dominerande tekniken nu är
- RAID (Redundant Array of Inexpensive Disks) där data sprids över ett flertal diskar vilket ger ökat skydd.
1 offsite
- Kopia lagrad på geografiskt avskild plats, dvs på annan ort, så att kopian ligger så långt bort från originalet som möjligt. Detta för att skydda mot exempel brand eller översvämning.
Köp backup idag och avsluta imorgon
Vi vill inte binda upp kunder i långa avtal. Vi vill tro att om våra kunder är nöjda stannar de kvar. Istället erbjuder vi rabatt på längre avtal.